Project

Stempreventie.be is een initiatief van de opleiding logopedie en audiologie van Thomas More

De opleiding logopedie en audiologie wil de expertise van haar docenten/onderzoekers ten dienste stellen van een ruimer publiek.

Het stempreventieproject is een eerste luik in een breder preventieproject. In de nabije toekomst zullen ook binnen andere deeldomeinen van de logopedie en audiologie preventieprojecten opgezet worden.

Het stempreventieproject kwam tot stand omdat uit verschillende onderzoeken blijkt dat heel wat stemproblemen kunnen voorkomen worden wanneer sprekers rekening houden met enkele stemhygiënische regeltjes en een basisvorming krijgen in een gezond en correct stemgebruik.

De inhoudelijke invulling van het stempreventieproject werd gerealiseerd door Piet Ceuppens, logopedist en docent stem en stemstoornissen aan Thomas More Antwerpen. Hij heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van beroepssprekers in het algemeen en van VRT-stemmen in het bijzonder.

Thomas More

Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie

Praktische informatie
Dorien Vandenborre
Opleiding logopedie en audiologie
Thomas More Antwerpen
Jozef De Bomstraat 11
2018 Antwerpen

 

dorien.vandenborre@thomasmore.be

Tel. + 32 (0)3 241 08 29

Inhoudelijke informatie
Piet Ceuppens - Aagje Dom
Opleiding logopedie en audiologie
Thomas More Antwerpen
Jozef De Bomstraat 11
2018 Antwerpen

piet.ceuppens@thomasmore.be

aagje.dom@thomasmore.be

Tel. + 32 (0)3 241 08 29

Stemtraining werkt

Zes uur stemtraining volstaat om de stem van leerkrachten te beschermen tegen overbelasting en hun stemkwaliteit te verbeteren. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Preventie van stemproblemen bij leraren’ van de Universitaire Associatie Brussel. Een lesmodule stemtechnieken van zes uur blijkt al effectief te zijn. De studenten die een stemtraining kregen, scoorden significant beter dan hun medestudenten: "Ze leerden hun stem beschermen door toonhoogte en luidheid van elkaar los te koppelen en hun stemkwaliteit te verbeteren", zeggen de onderzoekers.